Populaire posts

donderdag 1 september 2022

Dag 0. Zijn we alle drie vertrokken?

Een uur geleden dacht ik, ik bel af. Ik kom na via Bilbao. Dat heeft te maken met kiespijn die ik ook zondag al had. Die een paar maanden geleden opgelost was met antibiotica... Maar iedere keer weer even de kop op stak. Met een Ibuprofen was het onder controle. Maar vanacht weer heel fel. Vanochtend weer redelijk. In overleg met Hetty besloten de tandarts te raadplegen. Om dan op recept de antibiotica eventueel onderweg te kunnen slikken. 
Ik moest langskomen, om 14.00 uur. Ik vertel het verhaal, dat ik niet in Spanje naar de tandarts wil en dat ik geen 145 Ibuprofen tabletten mee kan nemen. Hij bekijkt de foto van vorige keer. En concludeert, dat als ik dat wil de kies eruit moet om het daaronder schoon te kunnen maken. 
En zo geschiedde. En dat deed pijn. Voor het eerst geschreeuwd van de pijn. Bij verdoven op de plek van de ontsteking bij het bot. Kies eruit, het bot schoon schrapen, en daarna nog een tijdje de boel weer hechten. 
Na een uurtje (afspraak was 15 minuten) stond ik buiten met instructies. Niet warm eten de komende 2 dagen, niet links eten en 3 dagen Ibuprofen slikken.
En ik stond nog buiten of de verdoving redt het niet meer. De pijn vlamde op tot boven het draagbare. Ik fietste en probeer de bobbels te omzeilen. Ik zie een AH, ging naar binnen voor Ibuprofen want ik hou het niet meer. Verkopen ze niet. Klote winkel. Ik fietste door. En kom een Kruidvat tegen. Koop de 400 mg Ibuprofen, gelijk 40 stuks. Slik het gelijk. Ik wil naar de winkel voor gebak en bloemen, voor Hetty, maar ik red het domweg niet. Ik kom thuis, Roshi en de buurkatten staan klaar om iets te krijgen. Ik mompel een excuus en loop naar bed en stort neer. Roshi komt op schoot liggen. Ik app Hetty dat ze beter iets bij Caroline kan eten en ik lig te lijden, ik volg de pijn. Elke hartslag krimp ik in. Ik neem nog een Ibuprofen. Ik lig weer. De pijn is niet te harden. Ik sta op en los 2 paracetamol op in water en drink dit op. Die combinatie van Ibuprofen en paracetamol is een goede begrijp ik altijd. Ik overweeg niet meer op camino te gaan vanaf Irun, nu,  om later het vliegtuig naar Bilbao te pakken. Ik sta op het punt om mijn kameraden te appen. 
En dan om vijf uur verminderd de pijn een heel klein beetje. Net genoeg om weer te leven. Ik lees de enthousiaste whatsapp berichten van Peter en Wim en zie de heel blauwe nieuwe crocs van Peter. 
Kleurenblind en bijkomend van de verblindend nieuwe crocs hoor ik Hetty binnenkomen en kan ik zelfs weer wat vertellen tegen haar. Ik denk toch dat ik het morgen probeer. Niet warm eten in de bus is een makkie. Met de nodige pijnstillers moet het kunnen. 
Mijn enthousiasme begint weer terug te komen. Ik hoop op een goede nacht. Dadelijk wat yoghurt eten. 

De volgende dag om kwart voor vier hadden we afgesproken in de huiskamer van het Centraal Station Rotterdam (zie de eerste foto). Hetty heeft mij afgezet en toen ik binnenkwam zag ik Wim en Peter al. Gezelligheid en het wegen van elkaars bagage volgde. Peter was weer verschrikkelijk licht bepakt met 7 kilo inclusief water (kan dat wel hoor ik jullie denken), ik een stukje zwaarder (ik denk 10 kilo inclusief drinken en eten) en Wim nog een half kilootje zwaarder. Om half vijf stonden we buiten. De filxbus kwam en wij enthousiast de bagage stouwen. Maar het bleek de verkeerde bus te zijn. Heerlijk hilarisch. 
Maar goed, een klein half uur later reden we in de goede bus de file van Rotterdam in. Op naar Parijs. We hebben alle stoelen op rij 1.
We hebben een gezellige chauffeur, zo kan je ook. Niet alle Flixchauffeurs zijn zo maar deze wel. De chauffeur niet storen, het bordje waar Wim hem aan herinnerde, gold niet voor Nederlands sprekende passagiers. En nu, om 00.20 zitten we in een Parijs park, althans, Wim en ik zitten en Peter ligt. Tot hier alles goed. Het gezelschap is gezellig, en voor mij, de pijnstillers doen hun werk, en waarschijnlijk gaat het de goede kant op, maar ik slik vrolijk voor, tot na de busreis. Van hier in het park, het begin van een nieuw avontuur, de Camonotiers.

Groet en Liefde,
Victor

27 opmerkingen:

  1. Ach Victor, wat een start! Ik zou het voor gezien houden, maar jij laat je niet kisten. Ik hoop van harte dat de narigheid met de kies hiermee achter de rug is.
    En dan ook nog eerst een verkeerde bus. Zó spectaculair hoeft het niet hoor! Aan de foto is de narigheid niet te zien. Goede reis verder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat de goede kant op lijkt het 😊

      Verwijderen
    2. Nondeknetter wat een begin...

      Verwijderen
  2. Lopen jullie via Tours of via Orleans?
    Ik loop , in etappes, via Tours richting Bordeaux..
    Buen Camino!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij lopen nu van Irun naar Santiago. Drie jaar geleden, zie de eerdere blogs, liepen we via Reims, Vezelay, Nevers, SJPdP, Santiago.

      Verwijderen
  3. Wat een begin van je camino😱😱
    Maar gelukkig gaat het nu met pijnstilling, gaat het de goede kant op.👍
    Lekker rustig in de bus🚌 op naar Spanje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jeetje, ik voelde jou pijn 😢 gelukkig heb je het nu onder controle. Ik verheug me op jullie reis, Willy hier heeft wel oren naar deze Del Norte. Geniet van alle dagen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat laatste! Lijkt me ook wel iets voor hem!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pijnlijk. De tandarts had natuurlijk voor een paar dagen een pijnstiller met codeïne moeten meegeven. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat had wel gemogen. Nieuwe tandarts. De goede oude ervaren rot is er mee uitgescheiden. Nu iemand die best wel goed Nederlands spreekt. Nieuw en jong ....

      Verwijderen
  7. Janny Nooij-Kapinga1 september 2022 om 08:36

    Wat een bijzondere start, ik hoop dat de pijn verdwijnt al dan niet met de nodige medicatie. Goede reis en ik volg jullie met veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is een K begin maar met medicijnen komt het wel goed. De gezelligheid en de Camino doet de rest.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ada Van den oever1 september 2022 om 09:12

    Jeetje, wát een begin, maar je bent een bikkel!! Kies eruit en door.....nouja, bijna dan. Maar jullie camino is begonnen, yeah. Heel veel succes maar vooral plezier. Ik ga jullie weer met plezier volgen, kijk nu al uit naar de verhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeetje Victor je weet het wel spannend te maken. Maar als een echte pelgrim bikkel doorsta je elk obstakel hoe heftig ook. Hopelijk gaat het herstel voorspoedig. Buen Camino.
    Wim, Peter en Victor goede reis en een goede Camino. Ultreia
    Volg jullie op de voet..
    Groetjes Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Herstel gaat wel. Maar nu voel ik iederen keer aan de hechtingsdraad met mijn tong.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ohhh lieverd wat heb ik met je te doen. Maar in mijn camper heb ik deze uitgeprint op hangen en ik geef hem aan jou kanjer!!
    OPGEVERS WINNEN NOOIT EN WINNAARS GEVEN NOOIT OP!!!!

    Goede reis. I cross my fingers for you. Dat je geen last meer hebt straks. 🤞🤞🤞🤞💪👍

    BeantwoordenVerwijderen
  13. " een goed begin is het halve werk"...dus even niét voor Victor!
    Gekkigheid gaat het weer beter en kun je/jullie alsnog goed beginnen! Succes mannen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gekkigheid moet gelukkig zijn...😅

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gunst dat was me een startverhaal zeg, nou ik hoop dat alles gezond en snel geneest! Kamillethee is prima om de plek waar de kies is verwijderd om schoon te houden te verzachten en snelle genezing te bewerkstellig! K vind het dapper dat je toch bent gegaan! En wens jullie een geweldig fijne wandeltocht 🧑‍🦯

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Veel plezier en succes alle 3 ! Je moet maar denken, Victor : no guts no glory ! Zet hem op en op tijd een koud biertje om de kies te verdoven ! Groetjes, Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Meestal is de kiespijn direct over als de kies getrokken is. Vreemd dat dat nu niet het geval is. In ieder geval sterkte gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het wordt nu beter. 6 uur geleden de laatste pijnstillers. En het gaat nog steeds redelijk. Bijna weg. Waarschijnlijk het schoonmaken van het bot dat zeer deed.

      Verwijderen
  18. Klinkt niet best! Pilletje slikken en daarna een pijnvrije Camino lopen! Ga je lukken. Suc6👍

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oooo ik weet wat je voelde arme jij en een lekker begin.
    Maar nu komt het wel goed.
    Heel veel plezier samen en 7 kilo.... hoe doet hij dat ik zit al op 10 kilo voor drie weken zonder water😁

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ooooh Victor! Wat een nare start. Ik voelde met je mee. Ken het helaas dit fenomeen. Het gaat nu vast beter. Ik vind je super stoer. Een succesvolle camino verder zonder pijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Vergeet niet je naam onder je bericht te zetten!