Populaire posts

woensdag 13 september 2023

A Rùa - Santiago de Compostela 22 km 13-09-2023

Het doel is de weg het resultaat Santiago


Heel vroeg (03:45 uur) zit ik klaarwakker in de algemene ruimte van deze Albergue. Kan niet meer slapen. Ik lag vroeg op bed 21:00 uur en sliep gelijk. Midden in de nacht klaar wakker dus. Wat doe je dan, dan start je de blog. Ik heb net de blog van gisteren geplaatst, ik zei het al op bed gaan liggen, in slaap gevallen ja en de blog plaatst zichzelf niet. 😜 Het blijft een belangrijk onderdeel voor mij van de Camino, het schrijven van de blog. Leuk voor jullie, maar straks ook een mooi verslag van weer een mooie  wandelreis. Samen met jullie reacties, de foto’s en mijn eigen herinneringen fijn om op terug te kijken, terug te lezen. 


Vandaag dan toch alweer de laatste wandeldag. Het gaat zo snel. Het is ook dat waarom ik me soms wat verloren voel. Datgene wat ik de laatste jaren zó graag doe is weer voorbij. Met alles wat daarbij hoort. Daar kan ik ook van genieten hoor. Maken jullie je geen zorgen. Straks het bekende laatste stuk, onder de poort door met de doedelzakspeler een onlosmakelijk geluid van de Camino, het grote plein linksom opdraaien en dan kijken naar die majestueuze kathedraal. Gewoon prachtig. Ik ga ervan genieten. Nu toch nog maar even slapen. 


We zijn weer vroeg vertrokken, het is nog donker. 




Terug naar de route, 200 meter en linksom. O, da’s mooi iets verderop ontbijtje. Gelijk maar doen. Het duurt wel even voor we allemaal ons ontbijtje hebben, geen probleem. Na het ontbijt loopt ik toch in mijn eigen bubble weg en denk weer aan deze mooie reis. Nog 22 kilometer. Ik check mijn uhhh ja wat eigenlijk, mijn voeten, zijn oké, mijn rug, is oké, benen knieën ook oké. Fijn om dat te constateren en fijn om te realiseren dat wat sporten, veel wandelen, gezond eten en drinken, zorgt voor een goede conditie om dit te kunnen doen. 


Het is wel erg druk op de route, maar ik kan daar goed tegen. We zijn allemaal op weg. 


Het weer is heerlijk, fris. Het bos ruikt zo lekker. 

We lopen met zijn vieren, maar toch alleen. Ieder in zijn eigen gedachten denk ik. Ik kom steeds meer bekende dingen tegen van mijn camino uit 2019. De route loopt langs het vliegveld van Santiago. Je ziet en hoort de vliegtuigen laag overkomen. 














Op de laatste berg Monte Gozo een stempel halen, de heuvel oplopen naar de mooie gedenkplaten en de twee beelden van de pelgrims die in de verte naar kathedraal in Santiago wijzen. Natuurlijk maken we de foto die iedereen maakt. Kijk maar. 







Nu wat drinken en dan echt de laatste kilometers. 


We blijven als groepje nu bij elkaar. Dat doe je eigenlijk altijd. Zo lang met elkaar lopen dan verbind dat en wil je dat moment van het plein oplopen samen delen en beleven. 


Dat lukt prima, hand in hand zelfs. Dat is mooi. Het raakt me weer. Net als de vorige keren. Het blijft speciaal. 









We blijven rondhangen kijken, luisteren, voelen en dan toch naar het officiële bureau van de camino. Ik haal toch weer mijn oorkonde en afstandsdocument. Kokertje er bij kopen om netjes te vervoeren. Dan is de Camino Primitivo gedaan. Het doel was het lopen van deze Camino Primitivo, het bereiken van Santiago de Compostela is het resultaat. Dat wordt vaak omgedraaid dat mag ook , ik hou meer van de eerste beschrijving. 


We hebben honger en trek in een biertje. Nou ja, kijk maar naar de foto’s het beschrijven gaat bijna niet. 🤗








Straks naar ons verblijf lopen,  zo’n 800 meter, moet lukken. We slapen in een voormalig seminarie voor nonnen. Oud sober, spartaans en groot. 








Dan lekker douchen, wassen, beetje rusten en terug de stad in. Het lopen is gedaan het wordt weer “landen” en terugschakelen naar het leven ná de Camino. Ik heb nog even, vrijdag ga ik huiswaarts en dat is iets waar ik héél véél zin in heb. Een rugzak vol nieuwe ervaringen, inzichten, levenslessen. Het was een mooie, fijne Camino. Ik maak een sprongetje van vreugde.  Morgen nog een mooie dag hier in Santiago. 



Jullie waren erbij. Dank voor het volgen, dank voor de lieve, leuke, enthousiaste, emotionele reacties. 🙏🏼Gelezen, gevoeld. Jullie zijn top. Jullie zijn ook mijn Camino. 


Salud Wim. 





48 opmerkingen:

  1. Fantastisch Wim! Van harte gefeliciteerd met dit prachtige resultaat van deze weg. Wat een vreugde geeft dit weer! De eerste keer met Victor, de tweede keer met Peter en nu alleen! Nou ja....alleen? Zo begon je. Het was heerlijk om je mooie, soms pittige camino weer te kunnen volgen. Geniet nog even van de extra tijd in Santiago. Hennie 💐

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Hennie. Het was bijzonder alleen en toch met velen. Dank voor het volgen. Gr. Wim

      Verwijderen
  2. Wim, jij hebt genoten van deze Camino, maar van je dagelijkse blog heb ik ook genoten. bedankt voor je dagelijkse memoires. Ook om mee te lezen was het een mooie Camino. Nu nog een dagje als toerist genieten van Santiago en dan veilig weer op huis aan,
    saludos,
    Hans Eland

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi Hans fijn dat je erbij was. 🙏🏼 gr. Wim.

      Verwijderen
  3. Ha die Wim, dat vreugdesprongetje voor de kathedraal zegt toch genoeg , geweldig! Ik heb genoten van je verhalen en mooie foto's, die mij direct weer terug brachten naar onze eigen camino in juni!
    Geniet nog even heerlijk in Santiago! Lieve groet en tot ziens in NL...😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk hè zo’n gekke pelgrim. Snap dat je terug dacht. Tot gauw ergen op een pad in NL. Gr. Wim.

      Verwijderen
  4. Wim wat heb je een fantastische camino gehad. Mooie route, goede lichamelijke conditie, leuke mooie sobere overnachtingen met prachtige verhalen over je ontmoetingen. Een hele reis weer fysiek maar ook mentaal. Een reis ook naar jezelf. Je leert er steeds meer bij. Je krijgt steeds meer een beeld van jezelf over wie je bent en wat je voelt en wat je wil. Respect voor jou. Je hebt genoten en je volgers ook.
    Tot gauw. Goede reis naar huis maar eerst nog genieten! Groetjes Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Lilian, idd veel geleerd, veel herinneringen. Het was weer heel speciaal. Dank voor het volgen. Ik ben er blij mee. Tot gauw lieve schoonzus. 😘😘

      Verwijderen
  5. Heerlijke foto die laatste. Vaak over moeten doen of in een keer goed? Het was weer mooi. Maar het is nog lang niet voorbij!

    Victor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé Caminotiervriend, nee in one take. Ha ha. Mooi toch nu ga ik jullie weer verder volgen. Genieten. 👍🏼👍🏼

      Verwijderen
  6. Fijn om ook deze camino weer van je lijstje te strepen.👍👍
    Het was heerlijk om weer met je mee te mogen lezen😘
    Geniet van de mooie momentjes morgen nog in Santiago.
    Nu nog alleen Victor volgen. De rest van de pelgrims is weer langzaan thuis.
    Ben benieuwd wat je volgende uitdaging gaat worden.🤔🤔🥰

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet dat je meeliep. Fijn dank je wel. Volgende uitdaging: afmaken in 2024 van de Norte. Tot gauw Titia. Gr. Wim.

      Verwijderen
  7. Wim, heerlijk om te zien hoe jij hebt genoten en geniet op het plein met een mooie sprong. 😉 Ik vond het heerlijk je verhalen te lezen en je foto's te bekijken. Maak er ern fijne laatste dag van in Santiago.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief van je Vera op de natuur foto’s heb ik mijn best gedaan en dacht aan jou. Jij maakt de perfecte. Mooi dat je mee liep. Gr. Wim.

      Verwijderen
  8. Gefeliciteerd Wim, je hebt het weer gedaan! En weer erg goed, het waren enthousiaste verhalen die ik dagelijks kreeg. Altijd leuk om te volgen en zo ook nu weer. --- Peter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi andere Caminotiervriend. Het was weer als 2019 conditioneel. Voelt zó goed. Tot gauw. Fijn dat je erbij was. Gr. Wim. 👊🏽👊🏽👊🏽

      Verwijderen
  9. Tja en dan is ook dit avontuur weer voorbij maar niet getreurd, er komen weer nieuwe avonturen aan.
    De camino blijft wachten maar neem je ook mee terug in je hart.
    Je vreugdensprong sla ik nog even over maar ziet er indrukwekkend hoog uit🤣.
    Geniet van je vrije dag morgen en dan een fijne reis naar huis😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel wandelvriendin jij wat het is. De volgende staat gepland. Komt goed. Tot gauw. Muurbloempje ging weer goed. 👍🏼👍🏼

      Verwijderen
  10. Well done Wim! En nu de wandelschoenen uit en genieten. Van de gelopen route, van de aankomst, van nieuwe en oude vrienden…. Genieten van het moment, ik wens je er veel van.
    Lieve groet,
    Irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Irene. Dat gaat zeker lukken. Mooi dat je me volgende. Thnx. Gr. Wim.

      Verwijderen
  11. Mooi dat je de Primitivo helemaal hebt gelopen. En nu alle indrukken verwerken en weer zachtjes landen….thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Wil vooral dat zachtjes. Gaat wel lukken. Tot gauw ergen op een mooie wandeling. Gr. Wim

      Verwijderen
  12. Een felicitatie waard Wim. Wat heb ik genoten van van jouw verhalen en foto's. Een waar genot om jouw bijzondere Camino digitaal te mogen volgen.
    Geniet nog even na, langzaam landen. Een goede terugreis naar al jouw love ones. Ik sluit af met een vreugde dansje. Houdoe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel lieve Nelly. Ik voel dat je volgde. Top. Fijn om te weten Gr. Wim.

      Verwijderen
  13. Yes!!! Je deed t gewoon, alweer!!!!
    Proficiat. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Marja. Net als jij zo’n doorzetter. Fijn dat je erbij was. Tot gauw. 👍🏼👍🏼

      Verwijderen
  14. Je kijkt ernaar uit, geniet van alle aspecten van de tocht en dan is het weer gedaan. Het was veel, het was mooi, het was jouw Camino Primitivo. Met veel plezier ben ik met je meegereisd via je blog, heb genoten van je verhalen en de vele mooie foto's. Gefeliciteerd met je aankomst in Santiago, samen met je nieuwe pelgrimsvrienden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi Marianne lekker digitaal meelopen. Ik doe het ook vaak en als Pelgrim is dat zo leuk. Dank je wel. Gr. Wim.

      Verwijderen
  15. Wauw…. Wat bijzonder weer…. Wat mooi dat dit weer is gelukt 💪 dank je wel voor je blogs, waardoor ik mocht meereizen op deze mooie tocht! Een goede thuisreis!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ate in 2019 waren jullie een heel fijne schakel in onze Camino dat hebben we toen zo gevoeld. Fijn dat ik wat digitale Camino heb kunnen brengen. Gr. Wim.

      Verwijderen
  16. Je hebt het volbracht de Primitivo. Wat was het weer fijn om elke dag je verhaal te lezen. Het is vaak gezegd: 'Alsof je zelf meeloopt'. De vele mooie foto's ondersteunen steeds je verhaal. Alle tijd gehad om na te denken over van alles. Ook over jezelf, familie en vrienden. Lijkt me een hele mooie ervaring. Nogmaals dank voor je mooie verhalen en geniet morgen nog lekker na. Goede reis terug.😘🍺

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé broer, fijn dat je weer volgde goed om te weten, goed om te voelen. Ik weet dat je je “kleine” broertje trouw volgt. Dank je wel. Tot gauw. 👍🏼👍🏼😘😘

      Verwijderen
  17. Tja en dan is het volbracht. Wees trots op jezelf. Vooral dankbaar dat je trainingen zijn vruchten af geworpen hebben. Daarin ben je een goed voorbeeld voor mij. Wil je lopen, dan zul je moeten trainen. De mooie momenten maken je sterker. De ontmoetingen en de belevenissen geven meer en meer inzichten en heel veel voldoening en plezier. Het smaakt naar meer begrijp ik ook van jou. Pelgim ben je voor het leven. Succes met het terugkeren . Groet Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Joke. Mooie zo’n digitale “mee lifter”. Jij zal veel herkenen, ook jij bent zo ondernemend. Digitaal plezier verschaffen gaat gewoon. Alle reacties, ook die van jou doen me goed. Dank. Gr. Wim.

      Verwijderen
  18. Oh Wim, ja echt tot op de laatste letter verwoord je het zo voelbaar, dat het mij emotioneert. Dankjewel en geniet nog lang na.
    Ik wens je een goede reis en een zachte landing thuis. 'Pelgrim for ever'.
    Ultreia et Suseia

    Liefs Ankie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ankie. Jij al Camino vriendin kan dat als geen ander begrijpen. Mooi. Fijn dat je er ook in de blog bij was. Je weet dat je de hele weg symbolisch erbij was maar ik heb het gele lintje (sjaaltje) voor je opgehangen. Deed me goed.

      Verwijderen
  19. Wim nogmaals gefeliciteerd, jij hebt er van genoten maar ik ook. Je beschrijft het zo goed dat ik alle emoties ook goed heb gevoeld. Ook nu , je binnenkomst , de verrbinding met je andere pelgrims , het "afscheid" . Ik voel die emoties ook. Maar ik durf te weddden dat er ooit nog een camino komt. Thuis weer lekker blijven trainen ervoor. Voorlopig rusten en genieten van je herinneringen. Respect voor je. En zal je verslagen missen..
    C'est la Vie🙏

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim: Fijn zo’n trouwe fan. En fijn jouw reacties. Extra kersje op de taart. De Camino taart. 👍🏼

      Verwijderen
  20. wim, het was leuk om je verhalen te lezen en ook om de foto's te zien waar wij zo kortgeleden zelf ook liepen. Een mooi pad, het onderweg zijn, de ontmoetingen, je vrij voelen. Het is als een tweede thuis geworden daar in SDC. Ik wens je nog een fijne dag in SDC en een goede reis naar huis morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. o ja, dat was dus van mij karin... ffe ruzie met de computer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Karin. Jij weet denk ik wel dat lezers en volgers belangrijk zijn. Dus dank je wel.

      Verwijderen
  22. Hoi Wim, you did it again, respect! Ik heb met veel genoegen je mooie verhalen gelezen en je prachtige plaatjes bekeken. Goede reis, groet do.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ha Wim, het is je weer gelukt!!
    Heel erg leuk om steeds je ervaringen te lezen en zo een beetje met je mee te lopen!
    En hoe eerlijk schrijf je over wat er in je opkomt aan gedachten en gevoelens.
    Gefeliciteerd met deze super prestatie, geniet van je laatste dag en fijn dat we elkaar snel weer zien.
    We zijn heel trots op je!!
    Liefs van Ton en Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohh wat mooi. Dat doet me heel goed. Dank je wel. Ja binnenkort. Kijk er naar uit. 🙏🏼🙏🏼😘😘❤️❤️

      Verwijderen


  24. Bedankt Wim dat ik deze Camino weer met je mee mocht beleven aan de hand van je mooie verhalen en foto's. Ik zal je dagelijks blog gaan missen dus kijk ik al weer uit naar je volgende Camino en je avonturen maar niet zonder mijn respect uit te spreken hoe je deze Camino weer tot een goed resultaat heb gebracht. Groeten Niek.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hé Niek gaaf dat je nog steeds aangehaakt bent. Zelf een keer op pad. Ik besef idd dat ik met mijn blogs ook voor leesplezier zorg. Fijn om te lezen. Je bent van harte uitgenodigd voor de volgende route. 🙏🏼🙏🏼👍🏼👊🏽

    BeantwoordenVerwijderen

Vergeet niet je naam onder je bericht te zetten!