Populaire posts

woensdag 13 september 2023

A Peroxa - A Rùa 25 km 12-09-2023

Lopen verbind, maar loslaten hoort daarbij. 


De een na laatste dag. Morgen aankomen in Santiago. Nog maar even niet aan denken. We zijn gisteren in een albergue beland die gerund wordt door de Duitse Pünktlichkeit. Inchecken, uitleg, waar te wassen en douchen, restauranttijden, zwembad. Het ziet er perfect uit. 







We doen allemaal ons ding en zien elkaar rond het zwembad en bij het terras. Uitrusten van weer een mooie wandeldag. Na zo’n 14 dagen samen op te trekken ga je toch een beetje van de anderen houden. Nee ho, niet gelijk zweverig denken, maar het is zo fijn om even ondergedompeld te zijn in wat alleen maar goede vibe’s terug geeft. De Camino is een speciale bubble van respect, met een ding bezig zijn, van luisteren naar elkaar, van de wereld burgers te ontmoeten. Het is heel speciaal. Gisteren ineens in gesprek met een Koreaan. Zijn naam is Ha Kim, hoe kan het ook anders. Zelf stelt hij zich voor als “ik kom uit Noord Korea” wáttttt, nee geintje zegt hij. Leuke vent. Daarna, dit gebeurd allemaal aan de rand van het kleine zwembad bungelend met onze voeten in het heerlijke koude water, een jonge vent uit Colombia met zijn vriendin uit Uruguay en nog een jonge dame uit Madrid. 






Samen met Janna, Saskia, Alfons, Tony en ik, een mooi groepje mensen bij elkaar. We vragen aan elkaar waarom we de Camino lopen. De antwoorden zijn divers en interessant. Ha Kim, zoekt in zijn leven naar wat hij nou toch wil. School of art, eerst het leger in, zanger? Zoekend dus. De dame uit Madrid loopt omdat het in Spanje een traditie is. Haar vriend gaat mee net al de vriendin. Wij, ons groepje, lopen omdat we verslaafd zijn aan de Camino. 







Tja ieder zijn ding. Dus een heerlijke dag weer. Heel veel andere pelgrims in alle uitvoeringen. Kleine rugzakjes. Volledig gekleed, lange broek, wel een wandelstok en héél klein rugzakje. Mooi toch ieder zijn eigen weg. Nog een dag dus. Ik ben in een “race” met wat achteraf een Italiaan blijkt te zijn. Hij gromt naar me terwijl ik hem voorbij klim. Leuk ik blijf competitief gek op mijn leeftijd. Ik zie de man terug in de tuin van onze Albergue, hij is verbaasd dat ik al bijna 70 ben en zo kan lopen. Hij moest eens weten, een nodige toiletgang was meer de motivatie dan hem “er uit lopen”.  Ach ja. De foto’s zijn van onderweg. 















De dag was mooi ik was vroeg klaar en ingecheckt. Daar gaan we weer douchen en genieten. Het is weer een prima albergue. We hebben een eigen zespersoons kamer met eigen doucheruimte, echte handdoeken en lakens. Luxe dus voor € 21,00 per persoon. Het mag wat kosten. 😜 






De avond is gezellig,  we eten heerlijk en zijn tevreden. Een mooie dag een fijne Camino. Nog een te gaan, dan begint het loslaten. Dit groepje mensen ze zijn speciaal voor mij geworden. We zorgen voor elkaar, lachen met elkaar, zijn ernstig met elkaar, geven op een camino-manier om elkaar. Dat verbind maar na morgen dus weer loslaten dat kan ik nog steeds niet zo makkelijk. Camino lopen, verbinden, loslaten. Camino………


Buen Camino Wim. 

14 opmerkingen:

  1. Mooi die verbinding met andere pelgrims, mensen van verschillende culturen hun eigen visie. Je euforie en ervaringen delen. Ik snap het dat er een soort 'liefde ontstaat. Wat ik ook begrijp is dat een camino verslavend kan zijn, een mooie verslaving. Nog even Wim en dan moeten wij jou ook " loslaten"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja.....loslaten. Jij komt vandaag in Santiago aan, ik in Burgos,als 'mijn-Santiago-van-dit-jaar'. Ik ben niet met een 'vast' groepje verbonden zoals jij. Ik zig-zag een beetje tussen pelgrims op de Frances door. Het is dan ook heel 'druk' op de Frances. Zie wel geregeld 'bekende' pelgrims terug, zelfs van mijn eerste overnachting in Orisson. Ik zie uit naar je laatste verslag van je 'laatste'(?)wandeldag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi om te lezen. Erg gelachen om je competatief zijn icm de noodzakelijke wc gang. Lig hardop te lachen. Hetty vraagt wat er is en ik vertel het haar. Ik lig klaar.in bed om te vertrekken, Hetty pakt de laatste spullen. We gaan zo koffiedrinken in de kroeg. Nu dus. Geniet van je laatste dag. We gaan!

    Victor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat kan je het toch ook heerlijk verwoorden allemaal Wim! En dan ook nog de prachtige foto's! Succes met de laatste dag! Gr. AC12

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi en emotioneel verslag weer. Al die mensen die om een of andere reden deze Camino aangaan. Op zoek naar zichzelf of uitzoeken wat ik van mijn leven wil doen. Het wordt ook steeds drukker op de verschillende routes. Het levert mooie verhalen op.
    Wim geniet nog even van deze Camino.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Moii om te lezen Wim. Jij hard omdat je naar wc moet en de Italiaan denken ........👍😊😊
    Wat al 70 ??😜😜, is nog lang niet oud hoor🤭🤭
    Geniet van je laatste dag naar SdC🥾🙏😇

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Terwijl ik dit lees ben jij al ruim begonnen aan je laatste dag onderweg naar Santiago de Compostella. En ja, dan begint het afscheid van je nieuwe camino-familie. Wat een mooie uitwisseling hebben jullie met elkaar. En wat maak jij er een mooi verslag met mooie foto's van. Fijn om je op deze camino weer te volgen. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een mooi laatste wandeldag Wim. Ennuh, loslaten bestaat niet, anders vasthouden wel........gr Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De laatste stappen vandaag Wim, zal weer een bijzonder gevoel zijn. Ik wens je een mooie aankomst in Santiago!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi Wim. Ik voel door jouw woorden het speciale gevoel dat je moet hebben. Geniet nog van de laatste caminodag. Groetjes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie en leuk verslag waaruit duidelijk blijkt hoe mooi en speciaal de Camino kan zijn. Geniet van je laatste dag. De verbinding en de herinnering met en van de mensen blijft. Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie laatste dagen gehad op de camino en nu ben je er. Maak er nog een mooie tijd van daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jammer dat het voorbij is voor nu.....maar voor de Camino is er toch meestal een....straks....later....volgend jaar. Ik voel dat nu ook, nu ik in Burgos ben aangekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb in september van Lissabon naar Santiago gelopen..het was in een woord geweldig. Het was mijn tweede camino. Daarna naar Muxia en Finisterre.. Uiteindelijk op 14 oktober weer naar huis, een klein dorpje in Spanje. Wat had ik het moeilijk met het loslaten. Na, 3 maanden later, merk ik toch dat er blijvende vriendschappen zijn ontstaan. Israël, Montreal, Italië, ik whatsapp wat af. Maar ik herken het verhaal van Wim. Ik vind het laatste deel van de camino het moeilijkste. En toch ga ik dit jaar opnieuw. Ik kijk er al naar uit. Buen camino. Marike

    BeantwoordenVerwijderen

Vergeet niet je naam onder je bericht te zetten!